I vår brukte vi mye tid på historieprosjektet vårt- nemlig vikinger. Det har vært utrolig spennende å få lært om hvordan vikinger var i krig og i fred, hvem de handlet med og hvem de kjempet imot, hvor og hvordan de bodde og hvordan samfunnet deres ble bygget opp.
Vi har lest en del bøker (listen over bøker finner dere i slutten av innlegget). Her er det noen av bøkene.
Vi så flere filmer, blant annet, "Sigurd Dragedreper" (som er mulig å se online her).
Etter å ha studert boken Vikinger i krig av Kim Hjardal og Vegar Vike har vi besøkt en utstilling under samme tittel i Midgard historisk senter i Borre (Vestfold).
I Oslo kunne vi også lære om vikingtiden, både i Oslo historisk museum og i Vikingskipshuset. Vi tenkte at vi lærte så mye at vi kunne dele dette med andre. Vi inviterte venner til en vikingfest i Vikingskipshuset.
I museet fortalte Maria og Daniel det de kunne om Osebergskipet, om dronningen Åsa og om ormestolpene som kanskje representerer den enorme Midgardsormen - ormen som kranser menneskets verden. Daniel og Mamma så filmen Gåten Ragnarok sammen (Maria syntes den var for skummel) og vi kunne fortelle litt om denne også.
Vi ble også minnet om hvordan arkeologene prøvde å redde tregjenstandene som var konservert ved hjelp av salt, noe som dessverre ikke visste seg å være en særlig vellykket måte å oppbevare treet på. Dette lærte vi på forskningsdagene i fjor og skrev om dette i bloggen vår.
Vi funderte også på hva vikingene mente da de skrev "Mennesket vet lite" på dette trestykke... Man kan også sammenligne dette med Sokrates sine ord: ἓν οἶδα ὅτι οὐδὲν οἶδα ("Jeg vet at jeg vet ingenting"). Og Laozi tilføyer: 知不知上,不知知病。 ("Å vite at du ikke vet noe er den høyeste kunnskapen"). Hva er det mennesket vet lite om? Hva tenker dere?
Diverse materialer å bruke:
- Om vikingsamfunnet
- Om mystiske funn og om hva de måtte bety
- Vikinger: myter og fakta
- Historiens mektigste vikinger - og mye annet om dem
- NRK TV-skole om vikinger
Noen av bøkene vi brukte:
- Aaras O.: Det magiske timeglasset. Karis reise gjennom Norgeshistorien.
- Hellerud S.V., Bjarkadottir B.: Håkon den gode. Mellom to kulturer i vikingtiden
- Ewo J.: Det navnløse landet i Nord
- Hansen H.-J.: Vikingsmeden (En praktisk forklaring og eksempler på vikingtidens smedkunnskaper)
- Bloch-Nakkerud T.: Vikingene
- Macdonald F.: 100 fakta om vikinger
... og en god del andre! Vikinger er vel beskrevet i hundrevis av bøker, det er bare å bli interessert i temaet!
Vi har lest en del bøker (listen over bøker finner dere i slutten av innlegget). Her er det noen av bøkene.
Vi så flere filmer, blant annet, "Sigurd Dragedreper" (som er mulig å se online her).
Etter å ha studert boken Vikinger i krig av Kim Hjardal og Vegar Vike har vi besøkt en utstilling under samme tittel i Midgard historisk senter i Borre (Vestfold).
Utstillingen varte fram til mai 2014.
Vi lærte å spille flere spill fra vikingtiden. Det minner litt om sjakk, men har særegne regler.
Festninger var en måte å beskytte gårdene fra fiender.
Vikinger var flinke sjøfarere og alle vet jo at det slett ikke er Columbus som oppdaget Amerika.
Mye i utstillingen var om krig, våpen og krigsutstyr. Vi kunne se på nært hold hvordan man laget pil og buer, hva man brukte for å få pilene til å surre rundt i luften og å få mest mulig fart.
Spydutstillingen fortalte om diverse spisser og hvordan disse ble brukt.
De fleste vikingene var faktisk ikke kledd i tung utrustning, derimot var noen helt nakne på overkroppen, noe som skremte vettet ut av fienden. Engelskmenn kalte slike vikinger "berserk" fordi de var ganske sprøe og tålte mye smerte. Noen historikere mener at de brukte rusmidler som fluesopp og lignende for å lindre smerten eller miste følelsene helt. Vikingene ble da som riktige krigsmaskiner.
Barna måtte løse mange oppgaver og lærte mye gjennom å lete etter svarene i utstillingen!
I museet fortalte Maria og Daniel det de kunne om Osebergskipet, om dronningen Åsa og om ormestolpene som kanskje representerer den enorme Midgardsormen - ormen som kranser menneskets verden. Daniel og Mamma så filmen Gåten Ragnarok sammen (Maria syntes den var for skummel) og vi kunne fortelle litt om denne også.
Vi ble også minnet om hvordan arkeologene prøvde å redde tregjenstandene som var konservert ved hjelp av salt, noe som dessverre ikke visste seg å være en særlig vellykket måte å oppbevare treet på. Dette lærte vi på forskningsdagene i fjor og skrev om dette i bloggen vår.
Bildet er tatt fra Internett.
Vi funderte også på hva vikingene mente da de skrev "Mennesket vet lite" på dette trestykke... Man kan også sammenligne dette med Sokrates sine ord: ἓν οἶδα ὅτι οὐδὲν οἶδα ("Jeg vet at jeg vet ingenting"). Og Laozi tilføyer: 知不知上,不知知病。 ("Å vite at du ikke vet noe er den høyeste kunnskapen"). Hva er det mennesket vet lite om? Hva tenker dere?
Festen fortsatte med leker som vikinger kunne bruke i sin tid. Vi var flinke med pil og bue...
... hoppet i sekker...
- og pappaene hoppet også!
Vi brukte et tau og prøvde å se hvilket lag som var sterkest -
- og vi spilte en del andre spill som kanskje kunne vært med i vikingbarnas hverdag.
Vi skrev også navnene våre med runer og spiste litt kjøtt og grønnsaker - og kanskje litt mindre vikinginspirert mat - grillpølser.
Vi skrev også navnene våre med runer og spiste litt kjøtt og grønnsaker - og kanskje litt mindre vikinginspirert mat - grillpølser.
Diverse materialer å bruke:
- Om vikingsamfunnet
- Om mystiske funn og om hva de måtte bety
- Vikinger: myter og fakta
- Historiens mektigste vikinger - og mye annet om dem
- NRK TV-skole om vikinger
Noen av bøkene vi brukte:
- Aaras O.: Det magiske timeglasset. Karis reise gjennom Norgeshistorien.
- Hellerud S.V., Bjarkadottir B.: Håkon den gode. Mellom to kulturer i vikingtiden
- Ewo J.: Det navnløse landet i Nord
- Hansen H.-J.: Vikingsmeden (En praktisk forklaring og eksempler på vikingtidens smedkunnskaper)
- Bloch-Nakkerud T.: Vikingene
- Macdonald F.: 100 fakta om vikinger
... og en god del andre! Vikinger er vel beskrevet i hundrevis av bøker, det er bare å bli interessert i temaet!