tirsdag 3. september 2013

Biologiprosjekt: celler

Hei alle sammen.

I dag vil vi dele med dere et biologiprosjekt vi driver på med nå. Vi lærer om celler nå for tiden. Det er utrolig spennende å lese og se videoer om cellenes anatomi, om livet i cellen, om måter cellene deler på - mitose og meiose. Det gjenstår mye å lære og forstå, men verden er så utrolig komplisert og vakker, og man kan aldri  helt begripe hvordan alt henger sammen. Men vi er på vei! Og om noen av barna vil bli en forsker når de vokser opp så er målet nådd!

Maria digger biologi og vil gjerne forske på cellene, cellenes deling og liv, med tanke på cellenes reprodusering og eventuell "evig" ungdom, hvor menneskets kropp lærer å renovere seg selv gjennom årene. Spennende! Tanken kom fra å lese om en japansk marinbiologisk forskning på "evige" maneter som stadig forynger seg selv. I tillegg lærte hun om cellenes deling og det høres ulogisk ut for henne at man bør bli gammel! Hvorfor skal man det om cellene fortsetter å dele gjennom hele livet vårt? Maria ønsker å finne svaret på dette spørsmålet, og det vil hun, helt sikkert.

Men i dag lærte vi litt mer om cellenes struktur. Vi konsentrerte oss på en plantecelle.

Vi har to mikroskoper. Vi pleier først å se på gjenstander og preparater i en vanlig mikroskop med maksimum 600x forstørrelse for så å sammenligne dette med bildene i en mikroskop hvor forstørrelsen er opp til 1200 ganger og hvor vi kan se alt på en skjerm (istedenfor den vanlige okularen) og ta bilder av preparater.
I dag studerte vi cellene av en vanlig løk (Allium cepa). Vi fjernet den tynne hinnen som man finner på innsiden av en løkbit, og satt den på objektglasset med et par vanndropper på.

Så farget vi preparatet med jod (mørkbrunt stoff) og dekket med dekkglasset.




Så plasserte vi preparatet på objektbordet i mikroskopet, slo på lystet og stilte skarpheten. Det vi så var så utrolig!!


Her er cellene som vi så i mikroskopet, på skjermen. Her ser vi klart disse cellene med både membranen, cytoplasmen og cellekjerne! Er dette ikke fantastisk!


Så tegnet barna en plantcelle og alt av strukturen i den. Deretter skrev de om diverse typer organeller og andre deler av cellen med deres funskjon i cellen. Vi kan ikke se alt dette i en vanlig mikroskop, dessverre, men vi håper på å få komme på et biologilaboratorie med en elektronisk mikroskop med en forstørrelse som gir mulighet å se mer i en celle!

Materialer som vi brukte:

- Grønlien H. K. m.fl.: Bi 1, grunnbok i biologi vg2
- Pasechnik V.: Biologi. Bakterier, sopp, planter.
- Sonin N.: Biologi. Levende organismer.

15. september: Oppdatering.

I løpet av uken vi har sett på diverse plantecellene. Her er noen eksempler:

Paprika
Paprikacellene dør etterhvert og fargen forandrer seg.
Dill

Ananas :)

Gullrot. Man ser de fargede organellene som gir gullroten fargen.



Plantecellene har organeller som heter kloroplaster. Det er de som gir grønnfarge til planter. Om fotosyntese skal vi prate en av de nærmeste dagene :). 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar