fredag 9. august 2013

Vår første olabil

Sommeren er ikke så lang her i Norge. Derfor bruker vi hver eneste dag til noe nyttig utendørs. Vi tar turer mot fjorden, spiser kirsebær og rips som vokser utenfor hjemmet, går på rulleskjøyter og sykler rundt. Og er det noe bedre enn å lage egne leker? :)))

I august har Daniel og Pappa hatt et olabilprosjekt som ble ferdig i dag :).

Det tok dem flere dager å planlegge og utføre bilen.





 
Her er resultatet av arbeidet. Du kan se et førersete, en slags styremekanisme foran og en håndbrems. Etter at vi har prøvd bilen ut, tenker vi at det er kanskje bedre å lage to fotbremser foran ved styremekanismen istedenfor. Men denne virker også, bare man ikke kjører for fort.
 
 
Spennende å prøve bilen for første gang!
 
 
 Yessss! Det gikk bra!
 
 
Maria var ikke så interessert i å bygge, men å kjøre den - det er en annen sak :).
 
 
Det er også godt å hjelpe hverandre å styre og å kjøre fortere :).
 
 
Om du synes det er spennende så kan du se på en nettside for olabilentusiaster her. Der kan man finne alt fra tegninger og anbefalinger for å bygge en egen olabil til informasjon om Olabil Norges Mesterskap om man vil delta i den.
 
Dette er den første olabilen vår og vi ser at den ikke er perfekt. For her kan man se de ordentlige kunstverkene! Men bilen vår virker og vi liker den veldig :))). 

2 kommentarer:

  1. Heisann! Så først i dag at du hadde kommentert på bloggen min skole hjemme. Jeg har ikke hatt hjemmeskole siste året (Dvs, med unntak av 3,5 måneder da vi var i Etiopia!), da alle mine 3 eldste har begynt i offentlig skole. Men til høsten skal jeg ha minstejenta som begynner i første klasse. Har laget et innlegg i dag ;) Så kjekt å finne din blogg, det er ikke så mange andre hjemmeskoleblogger rundt omkring! Nå har jeg ikke lest så mye her inne hos deg ennå, men jeg skal se meg litt rundt nå! :)

    Eba/Erna.

    SvarSlett